החלפת ירך בגישה קדמית

ניתוח להחלפת מפרק הירך הוא מבין הניתוחים המוצלחים בעולם הרפואה ומאפשר שיפור משמעותי באיכות חיי המטופל ובתפקוד היום יומי.

הניתוח מיועד למי שמפרק הירך שלו פגוע. קיימות לכך סיבות רבות כגון: שברים, פגיעות קודמות במפרק הירך, אוסטא וארטריטיס (שחיקת סחוס ניוונית כתוצאה מגיל), זיהומים, שחיקת המפרק כתוצאה ממאמץ מוגבר לאורך שנים (נפוץ בספורטאים) ועוד.

בעבר היו קיימות גישות שונות לביצוע ניתוח להחלפת מפרק ירך – בגישה אחורית, גישה צידית ועוד. בשנים האחרונות הגישה הקדמית הפכה לפופולארית יותר לאור יתרונותיה הרבים – הן מבחינה ניתוחית והן מבחינה תפקודית ושיקומית שלאחר הניתוח.

כיום מנתחים רבים בוחרים בביצוע ניתוח זה בגישה הקדמית לאור יתרונותיו הרבים. הגישה למפרק מחלקו הקדמי של הירך מאפשרת למנתח לבצע את הניתוח באמצעות חתך ניתוחי קטן יותר, וכן מאפשרת גישה לראש המפרק תוך פגיעה מינימלית במבנים האנטומיים באזור.

גישה כירורגית זו מאפשרת למנתח להסב נזק מינימלי לרקמות והשרירים באזור ראש הירך.

המנתח חושף את ראש הירך על ידי פישוק השרירים הגדולים של הירך לצדדים, זאת מבלי לחתוך אותם או לנתקם מגידי האגן ועצם הירך. כמו כן, גישה כירורגית זו מאפשרת שמירה מרבית על השרירים והרקמות הרכות באזור הניתוח וכך משפרת את תוצאות הניתוח ומאיצה את הליך ההחלמה.

קיימות עדויות רבות בספרות הרפואית אודות יתרונותיו של ניתוח החלפת מפרק הירך בגישה הקדמית וביניהם:

  1. הפחתת הטראומה לרקמת השריר ושימור כוח השריר
  2. הפחתת כאב
  3. התאוששות מהירה יותר וחזרה מהירה יותר לפעילות היום יומית
  4. קיצור משך האשפוז שלאחר הניתוח
  5. הפחתת הסיכון לפריקה של המפרק

אודות הניתוח:

הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית או כללית, במהלכו המטופל שוכב על שולחן ניתוחי מיוחד המותאם לסוג הניתוח הייחודי. במסגרת הניתוח מתבצעת חשיפה של מפרק הירך על ידי הסטת השרירים המסתירים את המפרק לצדדים וזאת מבלי להסב להם נזק. בהמשך, מתבצע חיתוך של עצם הירך (femur bone) והוצאת ראש הירך הפגוע והחלפתו במשתל מלאכותי המדמה את תפקוד מפרק הירך הטבעי, דבר המאפשר גמישות וטווח תנועה רחב לאחר ההחלמה. כמו כן, במהלך הניתוח המנתח משתמש באמצעי הדמיה שונים על מנת לוודא כי משתל המפרק החדש יושב במקום הנכון מבחינה אנטומית ותפקודית. כל זאת, כדי להבטיח תוצאה ניתוחית אופטימלית וחזרה מהירה של המטופל לתפקוד מלא. בסיום הניתוח מתבצעת תפירה, סגירה וחבישה של החתך הניתוחי והמטופל מועבר להתאוששות.

שיקום לאחר הניתוח:

לאחר הניתוח המטופל מועבר להתאוששות ומאושפז למשך מספר ימים נוספים. לאחר השחרור הביתה מומלץ להקפיד לקום ולהתהלך במהלך היום לפי רמת הכאב, וכן ניתן להשתמש בהליכון או קביים לפי הצורך. שיכוך כאב מספק הוא חלק חיוני להתקדמות השיקום ולהשגת תוצאות משביעות רצון לאחר הניתוח. כחלק מתהליך השיקום יש להקפיד על ביצוע פיזיותרפיה, על מנת לשמור על טווח התנועה המלא של המפרק ולחזור לתפקוד מלא במהרה. זמן ההחלמה הממוצע עד לחזרה מלאה לפעילות הוא בין 4-6 שבועות ומרבית מן המטופלים חוזרים לעבודה תוך כחודש מביצוע הניתוח.

קיימים סוגי משתלים רבים ומגוונים, העשויים מחומרים שונים (מתכת, פלסטיק, קרמיקה ועוד). הרופא המנתח יתאים את סוג המשתל בהתאם למצב הייחודי של כל מטופל ולמבנה האנטומי. זאת כדי להבטיח תוצאה מיטבית של הניתוח וחזרה לשגרה היום יומית ולטווח תנועה מלא בזמן המהיר ביותר.

חשוב לציין כי גישה ניתוחית זו אינה חפה מביקורת, שכן היא דורשת מיומנות רבה יותר מן המנתח המבצע ואף דורשת ציוד מיוחד בחדר הניתוח שאינו קיים בכל מקום. בנוסף לכך, שיטה זו אינה מתאימה לכל אחד ויש להתאים את הגישה הניתוחית תוך התחשבות במבנה האנטומי והפיזיולוגי הייחודי של כל מטופל.

בתוך כך, מדובר בניתוח מהמוצלחים בעולם הכירורגי. זאת בזכות הגישה הניתוחית השמרנית אשר מסבה נזק מינימלי לרקמות השונות באזור הניתוח י, וכן בזכות ההתפתחות הטכנולוגית המשמעותית ושימוש במשתלים מתקדמים.

הגישה הניתוחית הייחודית, ההתפתחות הטכנולוגית בתחום ומיומנותו של הרופא מאפשרים תוצאות מיטביות והליך שיקום מהיר. כל אלו הופכים את הגישה הקדמית להחלפת מפרק הירך לאחת השיטות המוצלחות בתחום.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​