טיפולים משמרים

פיזיותרפיה

בפגיעות אורטופדיות מסוימות נעדיף תחילה לנקוט בגישה טיפולית שמרנית המחזקת ומשמרת את מערכות הגוף. לפני שננקוט בגישה ניתוחית כירורגית נעדיף למצות את אופציות הטיפול השמרניות. טיפול פיזיותרפי מומלץ במקרים רבים כגון: דלקות פרקים, אי יציבות מפרקית, כאבי גב ומוגבלות בטווחי התנועה.

הטיפול הפיזיותרפי שם דגש על חיזוק הגוף, בדגש על מערכת השריר והשלד ובכך הוא עוזר בשיפור תחושת הכאב, שיפור בטווחי התנועה ושיפור התפקוד היום יומי. במסגרת הטיפול המטופל יקבל הדרכה אודות תרגילים שונים המיועדים לטפל בבעיה הספציפית ממנה סובל המטופל ולהקל על תסמיניה. הטיפול הפיזיותרפי יכול להתחלק לתרגול באופן פסיבי או אקטיבי.

בתרגול פסיבי פיזיותרפיסט או מכשיר מסייעים למטופל לבצע תנועות, דוגמא לכך הוא מכשיר ה- (CPM (continuous passive motion המשמש לשיקום תנועת מפרק הברך.

בטיפול אקטיבי המטופל מונחה אילו תנועות עליו לבצע ולעיתים אף נעזר במכשירים כגון אופני כושר.

טיפול פיזיותרפי מהווה נדבך בסיסי וחשוב גם בהליך השיקומי לאחר ניתוח, והוא מהווה חלק אינטגרלי הדרוש להשגת התוצאה האופטימלית של הניתוח וחזרה מלאה לפעילות יום יומית.

נוגדי דלקת

בחלק מהפגיעות האורטופדיות נטפל באמצעות טיפול תרופתי המקל על תסמיני הכאב. קיימות מספר אופציות טיפוליות המקלות על הכאב. טיפולים נוגדי דלקת מפחיתים את התהליך הדלקתי בגוף ובכך מסייעים בהורדת נפיחות מפרקית, שיכוך כאב והגדלת טווחי תנועה.

טיפול באמצעות נוגדי דלקת לא סטרואידים – (NSAID's (Non-Steroidal Anti Inflammatory Drugs זוהי קבוצת תרופות, לרוב ללא מרשם, אשר משפיעות על היווצרות התהליך הדלקתי בגוף ומסייעות בהורדת חום, נפיחות ושיכוך כאב. קיימות מספר תופעות לוואי לשימוש בתרופות אלה, בעיקר במערכת העיכול, לכן מומלץ להיוועץ ברופא בנוגע למינו  ואופן לקיחת תרופות מסוג זה.

טיפול בסטרואידים – סטרואידים הוא חומר הנמצא באופן טבעי בגוף ומשמש להורדת דלקת. ניתן ליטול את החומר כתרופה במספר אופנים – כדורים, משאפים, הזרקה תוך מפרקית ועוד. בבעיות מפרקיות שונות קיים טיפול באמצעות הזרקה מקומית של סטרואידים לתוך המפרק עצמו. באזור המטרה, החומר עוצר את יצירתם של גורמי הדלקת ובכך מקל על תסמיני הכאב.

PRP – Platelets rich plasma

טיפול באמצעות פלזמה עשירה בטסיות (PRP) נועד לזרז תהליכי ריפוי ולסייע בהחלמה של פציעות במערכת השלד והשרירים באופן ביולוגי. טיפול זה לרוב מיועד לספורטאים או אנשים פעילים המעוניינים לחזור לפעילותם הספורטיבית במהירות. כמו כן, הטיפול יכול להתאים למטופלים המעוניינים להימנע מניתוח או למטופלים המעוניינים לזרז את משך ההחלמה שלהם מניתוח אורטופדי.

הטיפול לרוב משמש במקרים של דלקת או קרע בגיד או רצועה, פגיעה סחוסית, דלקות ושחיקה של מפרקים ופגיעה במינסקוסים. כמו כן, הטיפול יכול להאיץ החלמה לאחר ניתוחים לריפוי קרע ברצועה, ניתוחי ברכיים, ניתוחי ירך ועוד.

מה זה PRP?

הדם שלנו מורכב מרכיב נוזלי הנקרא פלסמה ורכיבים תאיים המכילים כדוריות דם אדומות, תאי דם לבנים וטסיות. תפקיד הטסיות הוא לסייע לגוף בתהליך קרישת הדם וכן הן מכילות חלבונים מיוחדים הנקראים פקטורי גדילה (growth factors).

PRP) Platelets rich plasma) הוא נוזל פלסמה המכיל ריכוז גבוה של טסיות, יותר מפי 10 מריכוז הטסיות שבנוזל הדם הרגיל. בנוסף לכך, PRP מכיל ריכוז גבוה של פקטורי גדילה ולכן בעל יכולות ריפוי והחלמה.

הטיפול

כדי להפיק PRP יילקח מהמטופל דם )כמו בדגימת דם רגילה(. לאחר מכן, הדם מוכנס לצנטריפוגה מיוחדת המסובבת את דם המטופל במהירויות גבוהות. הסחרור המהיר מאפשר להפריד את החלק הנוזלי של הדם, הפלסמה, ואת הטסיות מיתר רכיבי הדם, וכך ליצור נוזל מועשר בטסיות –PRP . בנוזל ה -PRP יש ריכוז של פי 5-10 יותר פקטורי גדילה מבדם רגיל ולכן הוא בעל יכולות ריפוי גבוהות.

לאחר הכנת נוזל ה- PRP הוא יוזרק על ידי הרופא לאזור המיועד לטיפול – מפרק פגוע, גיד שנקרע, פגיעת סחוס וכדומה. הרופא יזריק את ה- PRPלאזור הפגוע תוך שימוש בשיקוף Ultrasound וזאת כדי לוודא שהמחט הוכנסה כראוי ונוזל ה-PRP יוזרק בדיוק למקום המיועד. לרוב טיפול ב-PRP ניתן לאורך סדרה של 3 הזרקות המבוצעות בפרק זמן של 3-6 שבועות.

טיפול ב -PRP הוא טיפול אמבולטורי, שאינו מצריך אשפוז ומאפשר למטופל ללכת לביתו בסיום. לאחר הטיפול ניתן להרגיש אי נוחות במקום ההזרקה וכאב קל החולפים תוך 24-48 שעות. מנוחה של יום, שימוש באמצעי קירור לאזור ההזרקה ומשככי כאבים בסיסיים הם אמצעים מספקים להתמודדות עם אי הנוחות שלאחר ההליך הרפואי.

מכיוון שבטיפול ב – PRP נעשה שימוש בדם המטופל עצמו שכיחות הסיבוכים ותופעות הלוואי היא נמוכה. בין תופעות הלוואי הקיימות הן: כאב באזור ההזרקה, זיהום, פגיעה ברקמה ובעצבים סמוכים.

בספרות הרפואית עולה כי הטיפול באמצעות זריקות PRP משיג תוצאות אופטימליות בעבור המטופלים והקלה משמעותית בכאב. כמו כן, PRP הוא חומר טבעי שאינו מזיק לבריאות ומשמש כתחליף לניתוח, דחייה ואף הימנעות ממנו.

חומצה היאלרונית

חומצה היאלרונית היא חומר הנמצא באופן טבעי בגופנו במקומות שונים. ניתן למצוא את החומר בנוזל שבין התאים (נוזל חוץ תאי) ובמפרקים. תפקיד החומצה ההיאלרונית במפרק היא לשמש כחומר סיכוך המאפשר תנועתיות מלאה של המפרק ותפקוד תקין שלו. ריכוז החומצה ההיאלרונית בנוזל המפרקים יורד עם הגיל ובאנשים צעירים ריכוזו גבוה יחסית. כמו כן, במצבים של פגיעות ופציעות שונות של המפרק ושל הרכיבים הסחוסיים ניתן למצוא ריכוז נמוך של חומצה היאלרונית בנוזל המפרקי.

בעולם הרפואה החומצה ההיאלרונית מוכרת בעיקר מתחום הפלסטיקה והאסתטיקה כחומר מילוי וטיפול בקמטים. בשנים האחרונות גובר השימוש בהזרקות תוך מפרקיות של חומצה היאלרונית גם בתחום האורטופדי. מטרת הזרקות אלו הוא הפחתת כאב וסיכוך מפרקים פגועים.

מתי נשתמש בחומצה היאלרונית?

אחת האינדיקציות העיקריות לטיפול בהזרקות תוך מפרקיות של חומצה היאלרונית היא אוסטאוארטריטיס. מדובר במחלה ניוונית שבה הסחוס ורקמות המפרק נפגעים ונהרסים כתוצאה משחיקה על רקע גיל. לרוב אוסטאוארטריטיס פוגע במפרק הברך או הירך וניתן לטפל בפגיעה המפרקית ובכאב המלווה אליה באמצעות הזרקות תוך מפרקיות של חומצה היאלרונית.

כיצד מתבצע ההליך

לאחר מתן חומר הרדמה מקומי הרופא יזריק חומצה היאלרונית אל תוך המפרק הפגוע. לרוב ישתמש הרופא בשיקוף Ultrasound על מנת לזהות את מקום ההזרקה המדויק.

טיפול באמצעות חומצה היאלרונית יכול להינתן בזריקה בודדת או בסדרה של מספר הזרקות בהפרש של כשבוע בין זריקה לזריקה. לרוב המטופל ירגיש בשיפור והקלה בכאב לאחר כשלושה שבועות ממועד ההזרקה. ההשפעה הממוצעת נמשכת בין מספר חודשים ועד לשנה ממתן הזריקה האחרונה.

האם יש תופעות לוואי?

מכיוון שחומצה היאלרונית היא חומר הנמצא בגופנו באופן טבעי, שכיחות תופעות הלוואי נמוכה. תגובה אלרגית יכולה להופיע לאחר הזרקה, אך ניתן לטפל בה באמצעים תרופתיים בפשטות. כמו כן, יכול להתפתח אודם ונפיחות קלה באז ור ההזרקה החולפים לאחר מספר ימים. לאחר הביקור במרפאה וביצוע ההזרקה ניתן לחזור לפעילות יום יומית רגילה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​