החלפת מפרק ברך

מפרק הברך מורכב משלושה חלקים – חלק עליון בעצם השוק, חלק תחתון של עצם הירך והפיקה הנמצאת ביניהם. תפקיד הברך הוא לשאת את משקל הגוף בפעילויות היום יום והיא נתונה ללחצים גדולים אף יותר במסגרת פעילויות ספורטיביות. תהליכי שחיקה של מבנים המרכיבים את מפרק הברך גורמים לפגיעה במבנה המפרק ויציבותו. תהליכים אלו נגרמים בשל סיבות רבות ומגוונות כגון: דלקות פרקים, חבלות במפרק ואוסטאורטריטיס. קרוב ל-80% מבני 65 ומעלה יסבלו משחיקה סחוסית של המפרק. הדבר עלול להוביל לחוסר יציבות מפרקית ולכאבים אשר משפיעים על המטופל בפעילויותיו היום יומיות – הליכה, עלייה וירידה במדרגות ואף כאבים במנוחה.

למי מיועד הניתוח?

ניתוח להחלפת מפרק הברך מיועד לאנשים אשר חווים כאבים, הפרעות תנועה במפרק ופגיעה בתפקוד היום יומי. כמו כן, לרוב ניתוח להחלפת מפרק הברך יבוצע לאחר שמוצו כל האופציות הטיפוליות שאינן כירורגיות – פיזיותרפיה, טיפול בנוגדי דלקת, הזרקות של חומצה היאלרונית.

הסיבה השכיחה ביותר לביצוע ניתוח היא אוסטאוארטריטיס – הרס של הסחוס המפרקי כתוצאה משחיקה ניוונית של הגיל. כמו כן, דלקות במפרק כתוצאה מטראומות ופציעות במפרק.

אודות הניתוח

ניתוח להחלפת מפרק הברך דורש אשפוז ולרוב מבוצע תחת הרדמה כללית. במסגרת הניתוח המטופל ישכב על מיטת הניתוח כאשר ברכו מכופפת, זאת על מנת לחשוף את כלל המשטחים המפרקיים בצורה הטובה ביותר ולאפשר גישה נוחה למנתח. המנתח יבצע חתך באזור מפרק הברך, ישייף ויעצב מחדש את משטחי המפרק הפגועים כהכנה להכנסת משתל המפרק המלאכותי. לאחר הכנת המפרק, המנתח מחבר את כל חלקי המשתל. לפני סגירת החתך הניתוחי המנתח מוודא כי המשתל יושב בצורה הנכונה ובודק כי תנועתיות המפרק החדש תקינה וכן הטווח התנועה המפרקי תקין. ניתוח להחלפת מפרק הברך אורך לרוב כשעתיים.

בסיום הניתוח המטופל מועבר להתאוששות ולאחר מכן לחדרו במחלקה לאשפוז של מספר ימים נוספים. כבר במהלך האשפוז יומלץ למטופל להתחיל להזיז את הרגל בכדי להגביר את זרימת הדם, לאפשר התאוששות שרירית ולמנוע היווצרות של קרישי דם. כמו כן, תותאם פיזיותרפיה מתאימה למצב המטופל במטרה להחזירו לפעילות מלאה ולעצמאות תפקודית. יש חשיבות רבה לשיתוף פעולה מצד המטופל בהיבט השיקומי שלאחר הניתוח, תוך הקפדה על המשך ביצוע תרגילים ופיזיותרפיה גם בבית על מנת להשיג תוצאה אופטימלית לניתוח.

מה הסכנות?

לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות והניסיון שנצבר בביצוע הניתוח, רבים מן המטופלים מרוצים מהתוצאה הניתוחית ויש הטבה ניכרת בתסמיני הכאב לאחריו. עם זאת, כמו בכל פעולה כירורגית פולשנית, גם בניתוח להחלפת מפרק הירך קיימים סיכונים וסיבוכים אפשריים המתרחשים בסיכוי נמוך. בין הסיבוכים האפשריים: דימום, זיהום, היווצרות קריש דם, שברים בסביבת המפרק, פריקה של המשתל, פגיעה עצבית ואי הטבה בתסמיני הכאב.

שיקום לאחר הניתוח

לאחר השחרור, הרופא המטפל יזמן את המטופל לביקורת לאחר כשלושה שבועות ממועד הניתוח, על מנת לבצע מעקב על החלמת הפצע הניתוחי ועל שיפור בטווחי התנועה של המפרק. בבית חשוב להמשיך לעקוב אחר הוראות צוות הפיזיותרפיה, להמשיך לבצע תרגילים ולהגדיל את טווחי התנועה של המפרק. כמו כן, אין להסתמך על התרגולים רק במסגרת מפגשי הפיזיותרפיה וחשוב להמשיך.

לתרגל גם באופן עצמאי. תרגול רב יותר מוביל לתוצאות ניתוחיות טובות יותר. התאוששות מלאה מניתוח החלפת מפרק ברך אורכת כ-10 שבועות וחזרה לעבודה משרדית קלה מתאפשרת תוך 3-6 שבועות ממועד הניתוח.

החלפת מפרק הברך בהנחיה רובוטית

ניתוח להחלפת מפרק הברך הוא בין הניתוחים הנפוצים בתחום האורטופדי ומפרק הברך נחשב לאחד המפרקים המורכבים בגופנו. בשנים האחרונות ח לה התפתחות טכנולוגית משמעותית בתחום במטרה להגיע לתוצאה ניתוחית אופטימלית. במסגרת ניתוח להחלפת ברך מבצע המנתח חיתוכי עצם כדי להתאים את המשתל המלאכותי בצורה הטובה ביותר למפרק המנותח. החלפת מפרק בהנחיה רובוטית מסייעת למנתח לבצע תכנון מקדים לניתוח, ומאפשרת למנתח לבצע חישובים וחיתוכים ברמת דיוק גבוהה.

הרובוט מסייע לרופא המנתח להגיע לאיזון אופטימלי במפרק הברך וליצירת ברך שאינה רפויה ואינה הדוקה מידי. מחקרים מראים עלייה משמעותית בשביעות הרצון של המטופלים לאחר ניתוח החלפת מפרק בהנחיה רובוטית לעומת הגישה הניתוחית הרגילה.

כיצד הרובוט עובד?

הרובוט סורק וממפה את מפרק הברך של המטופל וכן נותן הערכה בנוגע ליציבות המפרק הקיים. כמו כן, המנתח מבצע תכנון לקראת הניתוח בעזרת הרובוט תוך שימוש בסימולטור ממוחשב המאפשר לבחור את הציר האופטימלי לביצוע הניתוח בצורה המדויקת ביותר. הניתוח מתנהל כניתוח רגיל – המנתח הוא זה שמבצע את הניתוח, אך הניתוח מתבצע על-פי תוכנית פעולה שהותאמה אישית על -ידי הרובוט לאנטומיה הספציפית של המטופל.

נוסף על כך, ניתוח להחלפת מפרק בהנחיה רובוטית הוא בעל יתרונות רבים. הרובוט מייצר הדמייה תלת מימדית החוסכת צילומי CT טרום הניתוח וחשיפה מיותרת לקרינה. כמו כן, תוכנית הפעולה שמייצר הרובוט בעבור הניתוח מאפשרת הנחת משתלים בצורה מדוייקת, דבר המוביל לתוצאות טובות יותר לאחר הניתוח, טווחי תנועה גדולים יותר והליך שיקום מהיר יותר. כמו כן, הרובוט יודע לזהות האם המנתח סוטה מגבולות הגזרה של התוכנית הניתוחית ובכך נמנעת פגיעה בעצם שלא לצורך.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​